Mitä tiedämme maahanmuuttajista?
Mistä maasta he ovat kotoisin, miksi he ovat maastaan lähteneet?
Lähi-Itä on aina ollut minulle aluetta, jossa vain valtioiden rajat
erottavat asukkaat toisistaan, mutta jossa kulttuuri on homogeeninen
ja kaikille yhteinen.
Maailmankuvani alkoi muuttua, kun
kuulin tarinan, jonka Iranista paennut kurdi (X) kertoi minulle:
X kuului Iranissa PDKI-puolueeseen,
vapaasti suomennettuna Iranin Kurdistanin Demokraattiseen
Puolueeseen. Puolueeseen kuuluminen oli kiellettyä, ja jäsenyydestä
saatettiin langettaa elinkautinen vankeustuomio, jopa kuolemantuomio.
18-vuotiaana X pidätettiin ja vietiin vankilaan. Hän ehti olla
vankina vain tunnin.
X lupasi auttaa viranomaisia tuomalla
näiden käsiin toisen PDKI-puolueen jäsenen. X:n mukaan hänen
toverinsa oli erittäin epäluuloinen ja suostuisi tapaamaan X:n vain
julkisella paikalla. Kun toveri saapuisi tapaamispaikalle,
viranomaiset voisivat pidättää hänet – X:n piti vain houkutella
hänet esiin. Tapaaminen järjestettiin.
X lähestyi kohtaamispaikkaa, ja
huomasi toverinsa. He alkoivat kävellä toisiaan kohti viranomaisten
seuratessa kauempaa. Riittävän lähellä ollessaan X sanoi
toverilleen: ”Kun lähden juoksemaan, tule perässäni”. Miehet
lähestyivät toisiaan.
Yhtäkkiä X lähti juoksemaan kapeaa
kujaa kohti. Hänen toverinsa ei ollut heti uskoa, mutta huomasi
viranomaiset ja seurasi ystäväänsä. Nämä kaksi miestä juoksi
kujaa pitkin poliisin avatessa tulen. Kujan päässä miehet lähtivät
eri suuntiin. X jatkoi juoksemista ja koputti erään talon ovelle.
Tuohon aikaan Iranissa ihmiset eivät
pitäneet hallituksesta, ja jokaisen luota löytyi turvapaikka. X
päästettiin sisään taloon. Piileskeltyään kaksi päivää hän
lähti pakomatkalle, ja kulkien vuoristossa hän saapui Irakiin.
Irakissa hän vuokrasi auton, jolla ajoi heti rajalta kauemmas
sisämaahan.
X:n perhe jäi Iraniin. Koska hänen
sisaruksensa olivat liian nuoria, viranomaiset eivät voineet tehdä
heille mitään. Hänen äitinsä oli puolestaan niin iäkäs, että
myös hänet jätettiin rauhaan. X:n perhe oli turvassa, hänen
ystävänsä eivät.
Kuten kaikkialla muuallakin maailmassa,
myös Iranissa kurdit ovat vähemmistö. Heillä on oma kieli, kurdi.
Heillä on oma kulttuuri. Valtaosa heistä on sunnimuslimeja;
Iranissa hallitukseen voivat kuulua vain shiiamuslimit. Myös muut
poliittiset virat on tarkoitettu lähinnä shiiamuslimeille.
Tämän tarinan kuultuani Lähi-Itä
alkoi vaikuttaa mielessäni paljon vivahteikkaammalta kuin olisin
voinut kuvitella. Mitä muita tarinoita voinkaan vielä kuulla, ja
voinko tosiaan tuntea ennakkoluuloa maahanmuuttajien motiiveja
kohtaan? On selvää, että kaikki eivät ole pakolaisia, vaan osa on
lähtenyt tavoittelemaan parempaa elämää. Omassa maassa ei
välttämättä ole edes mahdollisuutta ansaita elantoaan.
”Ne tulee tänne ja vie meidän
työt.” Miten monta kertaa olenkaan kuullut tämän väitteen!
Vapaassa markkinataloudessa, jollainen Suomikin on, työhön otetaan
aina paras hakija. On aivan sama, onko hän syntynyt Suomessa vai ei.
Hoitoalalla, jolla itsekin työskentelen, on paljon maahanmuuttajia.
Ihmisiä, jotka tulevat auttamaan meitä pitämään heikoimmista
jäsenistämme huolen.
Moni maahanmuuttaja työskentelee myös
siivousalalla, ”paskaduunissa”, joka ei monelle aikuiselle kelpaa
vaan jotka jäävät mieluummin nostamaan sosiaaliavustusta. Kuka
siis vie kenen työt, ja kuka on se sosiaalipummi, yhteiskunnan
elätti?
Seuraavan kerran, kun tapaatte kurdin,
osoittakaa hänelle solidaarisuutta ja sanokaa hänelle 'roj
baş' [rosbash], hyvää päivää.
Hyvä juttu! :-)
VastaaPoista